UTSTÄLLNINGAR

Utställningar 2019

 

2/2 – 27/2       Linda Lasson, Textila bilder

 

2/3 – 27/3       Ulrika Bratt Ling, Glas

 

30/3 – 24/4     Agneta Wågman, Olika material

 

 

24/8 – 18/9     Lennart och Annika Eisenhart, Keramik

 

21/9 – 16/10   Kerstin Löfgren, Textil

 

19/10 – 13/11 Ivan Holy, Trä

 

Läs mer om utställningarna nedan!

Ulrika Bratt Ling: "Jag vill slå ett slag för ett uråldrig hantverk"

ULRIKA BRATT-LING

klar.

 

I glasutställningen klar. på Konsthantverkarna i Örebro 2 mars–27 mars 2019 kommer jag att visa brukskonst i klarglas. Jag utbildade mig till glasblåsare på Glasskolan i Orrefors 1988-90. Några år efter arbetade jag som assistent i olika studioglashyttor i Sverige och USA. 1993-97 gick jag på Konstfack, Keramik- och Glas. Och mellan åren 1997 och 2012 var jag delägare i studioglashyttan GlasCraft i Göteborg. Under ett år kring millennieskiftet hade jag den fantastiska möjligheten att vara Artist-in-Residence i Japan, i glashyttan på Swedish Center Foundation.


Sedan 2012 bor jag på heltid i Nacka, söder om Stockholm. Halva året arbetar jag som trädgårdsarbetare och under vinterhalvåret hyr jag olika glashyttor för att blåsa min glasproduktion, som jag också är formgivare till.


I utställningen klar. vill jag slå ett slag för ett uråldrigt hantverk och speciellt för det handgjorda bruksglaset. Jag har blåst alla glasen på fri hand, utan formar. Jag lägger ofta på varm glasmassa som slingor eller prickar på ytan, på så sätt bildas en relief på glasen. När glaset är blåst och format, knackar jag av det från glasblåsarpipan och vänder på det med hjälp av en puntel. Sedan gör jag färdigt glaset genom att jag värmer och driver glasets öppning så att det blir en mjuk kant. Glaset kyls sedan långsamt i avspänningsugnen. Det lilla puntelmärket i botten på glaset är kvar och visar att det är handgjort.


I utställningen visar jag både nya och gamla modeller från min glasproduktion. Glasen är blåsta i ofärgad glasmassa, klarglas. Jag vill att klarglaset talar för sig självt, inga färger som distraherar. Bara formen på glasen. Det man fyller glasen med, ger färgen.

Kombinationen att först formge glaset på papper och sedan blåsa det, ger mig inspiration och drivkraft. För mig är det unik brukskonst.  



www.ulrikabrattglas.se

Agneta Wågman: "Jag undersöker vad som uppstår mellan varelser"

AGNETA WÅGMAN

Figurer och andra figurer


Jag lekte aldrig mamma till mina dockor. Jag var regissör. Dockorna hade relationer till varandra, de åkte till arbetet, tog hand om barn, shoppade, reste, var läkare eller beduiner(!). Det var vardagsliv omväxlande med äventyr och dramatik.


Sen har jag fortsatt med berättandet i olika former. Undersökt vad som uppstår mellan varelser, hur de kan placeras i förhållande till varann. Vad som gör någonting ”levande”; sätt ett par ögon på en sked eller en bil och plötsligt uppstår en kommunikation.


Utställningen kallar jag Figurer - och andra figurer. De är av många olika slag, en del är fristående, en del ”umgås” med varann. Men jag hoppas att alla, på något vis, talar med och till betraktaren.

Linda Lasson: "Mina broderier vibrerar av renaste urkraft"

 

LINDA LASSON

Svart Tråd

 

Jag vill i min textilkonst ge naturen en röst och skildra en plundrande samtid som för med sig en skoningslös svärta. Jag har levt i de jämtländska fjällen, nära den samiska kulturen, och det har påverkat mig både som människa och konstnär.

 

Samerna har fått utstå så mycket förstörelse och förtryck; de har förlorat det mesta av sina marker och sina rättigheter. De har protesterat men det har inte hjälpt. Sverige har betett sig som en brutal kolonialmakt.

 

I mina broderier vibrerar det av renaste urkraft; trolltrumman, den heliga björnen, nåjdernas kraftmätning i det flammande norrskenet. Renen som bär den uppåtstigande solen i sina horn, renflocken som strövar över orörda fjäll.

 

Jag är textilkonstnär med fyra års utbildning. I Ångermanlands Allehandas kultursammanfattning 2016 blev jag utsedd till Årets Kulturkrigare.

 

Jag använder mig av en egen teknik – med fria stygn i olika riktningar, med olika täthet och längd, ibland i lager på lager för tredimensionell effekt. Intrycket blir luftigt organiskt samtidigt som verken får en starkt grafisk prägel.

 

Svart sytråd på armeringsväv är grunden, men jag experimenterar även med andra material och tekniker – näver, renskinn, hästtagel, björkris, broderi på en stubbe.

 

Jag är en nyfiken och öppen konstnär som gillar att experimentera och hitta nya material att uttrycka mig med. På senare tid har jag även testat att använda tomma getingbon, hästtagel, en ryggrad av en häst är broderad i riktigt svart tagel, tandtråd, renskinn, bark och att färga mina blyertsteckningar med kaffe."